Ulotka wyborcza kandydata.
Strona tytułowa.
Na pierwszej stronie ulotka powinna prezentować kandydata, lidera, numer listy i miejsce. Kolejno powinna zawierać główne hasło wyborcze odwołujące się do całego programu. Najlepiej kiedy pierwsza strona ulotki jest taka sama, jak grafika plakatu wyborczego ze zdjęciem włącznie.
Wnętrze ulotki – część centralna.
Po wewnętrznej stronie powinien zostać ujęty program wyborczy – koncepcje i pomysły na rozwój miasta, gminy, powiatu i regionu, zinterpretowane zgodnie z oczekiwaniami wyborców. Ponadto, własne pomysły i koncepcje ujęte w wyborczych zobowiązaniach.
Mile widziane jest aby kandydat obok programowych treści zawarł krótki opis swojej działalności, który potwierdzać będą np. zdjęcia z imprez, wydarzeń lub publicznych wystąpień. Warto więc pamiętać aby w kampanii, m.in. na ulotkach wyborczych ukazać „ludzi wymiar kandydata” – rodzinę, radość, wzruszenie, te wartości, które w wyraźny sposób utożsamiają go z wyborcą o odwrotnie. Działanie to pozwoli bardziej zbliżyć się do wyborców i nawiązać z nimi relację opartą na pozytywnych emocjach.
Tył ulotki.
Na odwrocie ulotki powinien znajdować się nr telefonu, adres email, siedziby sztabu i komitetu wyborczego, najlepiej z mapką dojazdu. Ponadto, adres strony internetowej i zaproszenie do odwiedzenia profilu społecznościowego np. na Facebooku.
Wyróżnij się!
W wyborach najbardziej liczy się rozpoznawalność kandydata, organizacji lub partii. Warto więc, dobrze rozpocząć kampanię zwiększenia własne rozpoznawalności np. ukierunkowane działanie w mediach społecznościowych kojarzone z konkretną osobą, hasłem, symbolem, znakiem rozpoznawczym lub logo. Choć wyborcy znak „x” stawiają zawsze przy nazwisku kandydata, na którego głosują, wytrawni gracze utożsamiani są z konkretą postawą, cechą charakteru lub osobowości, zdarzeniem nawet emocjami. A partie i organizacje chętnie posługują się logotypami dla wywołania określonych skojarzeń. Dlatego poza aktywnością, istotne jest przypisanie kandydatowi wyrazistej cechy lub symbolu charakterystycznej dla osoby/nazwiska lub listy.
Ulotka wyborcza kandydatów na radnych.
W zależności od sytuacji na scenie politycznej, warto wziąć pod uwagę jeden z dwóch aspektów: apolityczny charakter działalności kandydata lub konkretną przynależność partyjną kandydata.
W wyborach samorządowych równe szanse będą mieć kandydaci niezrzeszeni tzw. bezpartyjni, i kandydaci partyjni. Natomiast w wyborach parlamentarnych liczyć się będzie popularność partii lub organizacji społecznej, startującej w wyborach.
Warto więc, mocno wyróżnić lidera listy, który swoim nazwiskiem będzie przyciągał wyborców. Ponadto wszystkich tych kandydatów, który są najbardziej rozpoznawalni we własnym okręgu wyborczym.
Ulotkę z kandydatami z listy nie warto łączyć z całą treścią programu wyborczego, ponieważ jej rozmiar i nadmiar treści nie będą atrakcyjne dla odbiorcy. Lepiej zrobić osobną ulotkę programową lidera i osobną ulotkę z sylwetkami wszystkich kandydatów. W praktyce każdy kandydat z listy powinien posiadać własne ulotki, na których zamieści główne hasła programowe komitetu oraz własny program. To w zupełności wystarcza.
Nie można zapomnieć o dobitnym haśle zamieszczonym na pierwszej stronie ulotki. A jeśli hasłu zechcesz przypisać fotografię lub symbol, poradź się eksperta albo przynajmniej kilku osób, pytając o ich pierwsze skojarzenie. Pamiętaj że najbardziej efektywne będą te obrazy lub symbole, które wywoływać będą konkretne i zaplanowane skojarzenia w ciągu kilku sekund.